Karikatyrer

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Karikatyrer

Inlägg av Trismegistus » 21 dec 2018 22:24

Något man inte ser alltför ofta är tyska karikatyrteckningar från kriget, speciellt inte där man för narr av sina överordnade. Dock fick jag idag en trevlig överraskning i en sändning från Tyskland där det låg instoppat ett kuvert med ett antal karikatyrer av okänd proveniens.

Jag är osäker på om dessa har något direkt samband med fältpostbrevet med julmotiv från östfronten i december 1943 (vilket var det jag köpte) då jag varken har haft tid att tyda innehållet i fältpostbrevet eller blyertsinskrifterna på baksidorna av karikatyrerna.

Bild

Bild

Teckningarna är faktiskt ganska intressanta då vissa är väldigt detaljrika och man får lite 91:an Karlsson-vibbar då konstnären dels gör sig lustig över sina befäl, men även över sina kamrater som antingen avbildas i tagen med att stjäla mat/dryck, kvinnobesök eller tillsammans med städutrustning. Av det jag förstått av bildtexterna så speglar de verkliga episoder hos förbandet på östfronten.

Via ledtrådar i teckningar så är jag ganska säker på att förbandet är Artillerie-Kommandeur 128 (Arko 128) under ledning av överste Willi Schmidt, befälhavaren som syns i mindre smickrade poser på de flesta av teckningarna tillsammans med sin fjäskande och inställsamma adjutant(?)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Karikatyrer

Inlägg av lasseman69 » 23 dec 2018 11:15

Fasiken vilken tur du har , helt underbart att se , man har ju som du säger , knappt sett några tyska karikatyrer gjorda av tyskar om tyskar från kriget !
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Karikatyrer

Inlägg av Trismegistus » 23 dec 2018 11:40

En detaljstudie på "medaljen" tillhörande soldaten på bild 2:

Jag tror det står "Kuban-Brüche" längst upp, under emblemet med kniv, gaffel och sked. Brüche bör i denna form innebära att man har brutit på någonting (regel/lag).

Riddarkorset med eklövet under har sedan försetts med en borste och texten "Für Wichsen und Bürsten Treues"- Wichsen = skokräm , Bürsten = borste. En hejare på skovård med andra ord... :skratt:

Bild

Skriv svar