2019 militärresor

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

2019 militärresor

Inlägg av lasseman69 » 08 jan 2019 09:11

Nytt år ,nya resor .
Hur ser era planer ut ?
Mina är följande .
Jag åker i maj till Normandie 4 dagars intensiv besökande på slagfält , museum , gravar etc .
Ska försöka dokumentera o se om jag klarar göra en enkel guide .
Det var egentligen mening att åka ned på 75 års-jubileum
men det är hopplöst hitta vettigt boende, samt trångt och eländigt överallt , bättre åka 2 veckor före och ha det mesta för sig själv .
Kan rekommendera Christer Bergström jubileumsresa till Normandie om du är oerfaren på Normandie .
http://bergstrombooks.se/resor.htm
Alternativ pennan svärdets resa
https://www.pennanochsvardet.se/pennano ... #normandie
Till hösten blir det Kurland med experten Petter Kjellander .
Se följande
https://historictravel.se/kurland-oktober/
Hade även som vanligt långtgående planer åka till Stalingrad , dock sviker modet och det är fruktansvärt dyrt och omständigt ta sig dit om man som jag, vill utnyttja maximalt dessa dagar. Det finns ett företag i Volgograd som heter battelfield Stalingrad som har guider och program .
Tyvärr vill ingen följa med dit som jag känner .
Länk
http://www.stalingraders.com/?page_id=2
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Kontakt:

Re: 2019 militärresor

Inlägg av Leningrad » 11 jan 2019 21:11

Ser intressant ut Lasseman, var själv i Normandie i maj 2014 av samma skäl som du anger, lugnare och billigare. Kurland, känns lite som en bortglömd krigsskådeplats men som givetvis förtjänar att uppmärksammas, har ingen som helst koll på vad som finns att upptäcka. Stalingrad, dyrt och krångligt? allt är relativt men en tur och retur biljett Stockholm - Volgograd (via Moskva) får du för ca 2800 riksdaler och hotell är skitbilligt. Volgograd är lätt att ta sig runt i med många intressanta besöksmål. Det är först när man ska utanför de centrala delarna som man behöver bil. Personligen skulle jag undvika företaget du nämner, kunniga? Ja, men skamligt dyra.

För min egen del så börjar resplanerna sätta sig och jag måste säga att det ser förbaskat intressant ut.

Aten: I april blir det en knapp vecka med familj i den grekiska huvudstaden, eller civilisationens vagga om man så vill. När tillfälle ges tänker jag besöka Gestapos högkvarter (monument) och Kaisariani, avrättningsplats (museum/monument).

Ukraina: I mitten på maj ska jag med en likasinnad till Ukraina en vecka där vi bl.a. ska bila runt och besöka Shitomir, Rivne, Mizocz, Vinnitsa, Kamjanets-Podolski och Kiev. Det blir en blandning av avrättningsplatser (Shitomir, Sosenki, Mizocz, Vinnitsa, Kamjanets-Podolski, Babi Yar), högkvarter (Hitler, Göring, Himmler, Koch) och ett flertal WW2 museum/monument. Besökt några av platserna förut men aldrig bilat runt så det blir en ny erfarenhet.

Stalingrad/Smolensk: I juni ska jag tillsammans med en god vän återvända till Stalingrad och Smolensk. Första dagen ska själva staden betas av bit för bit och andra dagen så blir det taxi till platser utanför staden. Räknar inte med att taxichauffören hittar det jag vill se men jag kommer att ha med en lista/karta med både adresser och gps koordinater. Har varit i Stalingrad tidigare (2007) men besökte då endast panorama museet och Mamayev kurgan. Det här ska bli riktigt häftigt. Kommer även att besöka Smolensk innan hemfärd, Katyn, Bärenhöhle, Great Patriotic War Museum, Smolensk getto, avrättningsplats (Holocaust) och lite andra monument. Har varit i Smolensk tidigare men liksom Stalingrad är ambitionen att göra det grundligare denna gång.

Bergen: Innan juni är slut ska jag också hinna med nån dag i Bergen på den norska västkusten. Det blir Telavåg (Norges Lidice), Ulven (läger), Fjell fästning, Bruno (Ubåtsbas) Gestapos högkvarter. Tror att några av fångcellerna numera kan besökas. Det kunde de inte när jag var där 2011.

Malta: En vit fläck på min karta som jag och tanten ska besöka en vecka i början på augusti. Maltas WW2 är lite bortglömd men ön är ju faktiskt proppfull med WW2 museum/monument. Finns ju också en del under havsytan för den som önskar, kanske skulle damma av mitt gamla dykcertifikat? Har inte dykt på snart 20 år, nja, tror jag nöjer mig med det som finns ovan ytan. Vi ska bo i Valetta som verkar vara en mysig stad, men Malta är så mycket mer och vi kommer därför att hyra bil några dagar. Då får jag känna på vänstertrafik för första gången bakom ratten, hur svårt kan det vara, det är ju bara att tänka tvärtom, eller hur?

Polen: Från Malta flyger vi vidare till Krakow. Polen och Krakow känns lite som att komma hem och självklart blir det en tur till Auschwitz. Ska också göra en dagstur till Dukla passet precis på andra sidan gränsen till Slovakien där ett Kursk i miniatyr utkämpades under 1944. Finns ett flertal museum och monument. Funderar också på att besöka Liban stenbrott där en kopia av lägret Plaszów byggdes upp inför inspelningen av Schindlers list. Lägret revs efter inspelningen men en del finns kvar och även om det bara är filmrekvisita så kan det vara intressant. Efter Krakow kommer vi att bila norrut och ta vägen förbi Michniów, en by som rönte samma öde som Lidice, och Rossoszyca (T4 massgrav).

Zakynthos: I september bär det troligtvis iväg med tanten till Zakynthos och då ska vi göra en dagstur till grannön Kefalonia där tyskarna massakrerade ca 5000 italienska krigsfångar i september 1943.

Så ser det ut för min del och förhoppningsvis faller allt väl ut.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 12 jan 2019 12:41

För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 12 jan 2019 20:52

Spännande och bekanta förslag allihop men tror inte att jag hinner med något utav dem denna gång, möjligtvis Bydgoszcz av den enkla anledningen att svärmor bor där :-)

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 13 jan 2019 13:19

Leningrad skrev:
12 jan 2019 20:52
Spännande och bekanta förslag allihop men tror inte att jag hinner med något utav dem denna gång, möjligtvis Bydgoszcz av den enkla anledningen att svärmor bor där :-)
Det var som tusan, mitt sällskaps bror bor också i Bromberg - så du och jag är nästan släkt.

Du har också: http://www.exploseum.pl/ men boka en engelsk guidning eller ta med dig en polack som kan översätta, allt i princip var bara på polska.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 13 jan 2019 20:36

Hans S skrev:
13 jan 2019 13:19
Det var som tusan, mitt sällskaps bror bor också i Bromberg - så du och jag är nästan släkt.
Może powinniśmy kontynuować po polsku? Eller inte :) Svärmor bor i stadsdelen Wyzyny och lagar världens bästa pierozki och roso. Är du i trakterna i mitten på augusti så får vi träffas och hiva några Zywiec :)

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 14 jan 2019 12:23

Nie mowie po polsku. Ja förutom pivo, voda, vodka, dziękuję samt dzień dobry (googlad stavning).

Jag kommer inte exakt ihåg var sällskapets bror bor men det var i de nordvästra utkanterna, jag skall fråga.

Och skulle jag vara i trakterna då så svingar jag mycket gärna en bägare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 14 jan 2019 16:08

Hon säger Ulica Siedlecka.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 14 jan 2019 16:14

Pierogi sa dobre i Rosol, ale Hans gotuje najlepsza Carbonare i kilka innych, rowniez szwedzkich dan, wiec moze najpierw warto odwiedzic Luxembourg?;)

Pozdrawiam,

Renata

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 14 jan 2019 21:01

Jaså, du är en jävel på Carbonara, klassisk rätt. Luxemburg, ska jag tolka det som att det är där du huserar sedan ett kvarts sekel tillbaka? Var där för några år sedan och besökte några ww2 platser.

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 15 jan 2019 10:00

Jodå, min Carbonara Romana är världsberömd hos sällskapet samt hos barnen och jag har lyckats få en romare att be om mer fast jag fuskar och kör med Panchetta. Storhertigdömet är riktigt. Finns en hel del att se i trakterna. Favoriter är nog Diekirch och Hackenberg.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 20 jan 2019 15:48

Eftersom vi har på polskt sätt kapat tråden, se Zimna Wojna.

Såg den just. Textning (på polska) bara när jag förstod (franska och tyska) men jag fick översättning av väsentligheter.

MVH

Hans

Skriv svar