Amerikansk stridsvagn - "M1 General Sherman"

Här diskuteras vapen, militär utrustning, flyg, pansar och fartyg.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Amerikansk stridsvagn - "M1 General Sherman"

Inlägg av Trismegistus » 21 feb 2019 19:46

1942/1943 gav svenska armén ut ett litet internt häfte med titeln "Militär uppslagsbok : Tyskland - England - Amerika - Ryssland" med sammanställda uppgifter över det mer grundläggande i fråga om uniformer, beväpning och organisation i de fyra ländernas arméer.

På sidan 38 höjde jag dock på ögonbrynen över de amerikanska stridsvagnarna - eller snarare den översta på sidan. En tung stridsvagn vid namn "M1 General Sherman" med en 10,5 cm kanon, 2 st 3,7 cm kanoner +3-4 st kulsprutor; inte så mycket gemensamt med vår kära M4 Sherman alltså, varken till beväpning eller utseende.

Någon som har en aning om varifrån författarna och illustratören till detta häfte fått uppgifterna om denna farkost? Någon prototyp för M4 Sherman?

Bild

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Amerikansk stridsvagn - "M1 General Sherman"

Inlägg av Hans S » 22 feb 2019 12:06

Jag gissar att de bara fick namnet fel. Och några detaljer.

https://en.wikipedia.org/wiki/M6_heavy_tank

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 22 feb 2019 13:55

Tack för det. Ja, det verkar onekligen som de blandat ihop M6/T1 och M4. Fast det var lätt hänt under förutsättningarna då.

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 22 feb 2019 14:10

Jepp, underrättelseläget var liiiite knepigare då än nu ganska många efteråt när vi har internet.

Parentes, på åttiotalet hade vi samma problem med sovjetisk materiel. Jag fick kontakt med lite underrättelsefolk på högkvarteret eftersom jag levererat en liten present. Efter det fick jag massor av bilder på sovjetisk materiel. Mina beväringar var nog de bästa i Sverige på vad bolsjevikerna kunde komma med.

Var det det enda felet du såg?

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Skriv svar