Bombningen av Dresden

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Bombningen av Dresden

Inlägg av Frontsoldaten » 17 mar 2004 19:50

Är det sant att Dresden var Europas överlägset mest sönderbombade stad? Jag har hört att det släpptes tusentals ton bomber över denna stad, dag efter dag. Varför var den så viktig eller var det bara en styrkedemostrering?

Bild

Användarvisningsbild
Littorio
Korpral
Korpral
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Littorio » 17 mar 2004 20:45

Varför bomba? ja inte var staden militärt viktig. Staden var knappt ens luftvärnsbeskyddad vad jag fått veta.
En förklaringen till bombningen av Dresden kan vara att Storbrittanien kände hämndlystnad. Under blitzen 1940 lade tyskarna bombmattor över kulturstaden Coventry. Britterna gjorde exakt samma sak med Dresden som var känt för att vara en av europas vackraste städer på den tiden fast i mycket större skala. Tydligen var hatet stort.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 18 mar 2004 09:10

Läste i en bok för några år sedan om bombkriget (kommer inte ihåg titeln, tyvärr) att man dels ville demoralisera befolkningen och därför bombade storstäder. Andra anledningen var att man ville åt arbetskraften, fanns nån sjuk kalkyl som sa att varje bomb betalade sig om den dödade en tysk arbetare. Ännu bättre var om många blev skadade, då belastade de sjukvården och drog resurser från armén.
Senast redigerad av 1 matte_a, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Dynamit
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Dynamit » 18 mar 2004 11:30

Det var bara för att jävlas man bombade dresden. Det låg egentligen ingen logik bakom och staden var inte viktig egentligen.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från: Stockholm
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 18 mar 2004 13:36

Dynamit skrev:Det var bara för att jävlas man bombade dresden. Det låg egentligen ingen logik bakom och staden var inte viktig egentligen.
Logik bakom det hela låg det nog. Om inget annat så för att som Matte säger "demoralisera" befolkningen.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
jonte
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av jonte » 18 mar 2004 16:39

Ja, och soldaterna som slogs vid fronten mådde nog inte så bra av att veta att deras familjer där hemma hela tiden var utsatta för "megadeth". Det tog nog ganska hårt på många soldater.

MAkko
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av MAkko » 18 mar 2004 18:36

Måste tillägga att enligt enl forskning som gjorts på ämnet nyligen så var det även p.g.a järnvägsknutpunkten som låg där.
MVH / Makko a.k.a Mrkos

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från: Stockholm
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 18 mar 2004 19:15

MAkko skrev:Måste tillägga att enligt enl forskning som gjorts på ämnet nyligen så var det även p.g.a järnvägsknutpunkten som låg där.
Jaha där ser man. Det är det som är så facinerande med andra världskriget. Trots att det skedde för så många år sedan så dyker det alltid upp ny information, infallsvinklar och källor :-)
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

pow902
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av pow902 » 15 apr 2004 18:48

Vid tiden för Dresdens förstörelse var staden fylld till bristningsgränsen med flyktingar från östfronten....

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 15 apr 2004 19:27

Hmm, frågan är om terrorbombningar har någon nedsättande effekt på moralen. Om jag var vid fronten och fick veta att min familj blev bombad där hemma skulle jag ju knappast vilja ge mig, snarare skulle jag bli förbannad. Det såg man ju i kriget, vare sig blitzen eller bombkampanjen mot Tyskland sänkte moralen.

Användarvisningsbild
US Army
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av US Army » 15 apr 2004 19:34

Det är ju bara att se på vilka effekter Tysklands bombningar av Stor Britanien fick. Engelskmännen höll ihop och nationalismen växte ännu mer. De vart än mer beslutsamma att krossa nazismen. Det samma gäller väl USA och WTC i modern tid. Sporrade bara amerikanarna att slåss än mer beslutsamt.

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 15 apr 2004 19:46

US Army skrev:Det är ju bara att se på vilka effekter Tysklands bombningar av Stor Britanien fick. Engelskmännen höll ihop och nationalismen växte ännu mer. De vart än mer beslutsamma att krossa nazismen. Det samma gäller väl USA och WTC i modern tid. Sporrade bara amerikanarna att slåss än mer beslutsamt.
Japp, men det finns fall som har betydit motsatsen. Spanien nu till exempel.

pow902
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av pow902 » 15 apr 2004 20:43

Doktrinen om terrorbombning av civila av moralskäl har funnits nästan lika länge som flyget (Douhet var den som formulerade den så vitt jag vet), och jag måste säga att den har mycket få framgångar att visa upp. Den har misslyckats gång på gång och är i princip militärt värdelös.

Terrorism är en helt annan fråga, det är inte en militär operation och har ju faktiskt inget med luftanfall att göra. Likheten är att båda riktar sig mot civila, men det finns långt mer som skiljer dem åt.

hateuall
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av hateuall » 16 apr 2004 23:33

terrorbombingar hade inte nedsatt effekt på varken befolkning eller soldater....tvärtom...Dresen bombades endast som vedergällning för de stupade Brittiska medborgarna och effekten blev förödande...100000 tyska civila dog under 2 dagars bombningar..tänk själv effekten av den nyutvecklade engelska bandbomben....men vem blev åttalad för detta "krigsbrott"?? ingen!!

pow902
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av pow902 » 17 apr 2004 00:18

Problemet med krigsförbrytare är att de aldrig finns på den segrande sidan. Endast förloraren begår krigsförbrytelser, och så kommer det att förbli tills den starkes rätt inte styr världspolitiken mera (dvs aldrig om du frågar mig)

Skriv svar