Tyska kulsprutor

Här diskuteras vapen, militär utrustning, flyg, pansar och fartyg.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sunday
Korpral
Korpral
Kön: Man
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Artilleriet
Kontakt:

Tyska kulsprutor

Inlägg av Sunday » 01 feb 2005 00:13

Tänkte sammanställa en lista över all de kulsprutor tyskarna använde sig av och om jag missat något får ni gärna tillägga det.

MP.18,I > Vk1 Bergmann
MP.28 > en förbättrad version av MP.18,I
MP.30 > f.d Österrikisk S1-100 variant
MP.34 > f.d Österrikiska Steyr Solothurn
MP.34 Bgm > Bergmann
MP.35 > Bergmann version av MP.34 Bgm
MP.E > Erma
MP.38 > Föregångare till MP40
MP.40 > Behöver ingen närmare presentation
MP.40/II > MP40 med dubbelmagasin
MP.41 > MP.40 med MP.28 grundstam
EMP44 > Misslyckad produktion av Erma vid krigsslutet

Mp.3008 - Tysk kopia av Sten Mk.II
MP.739(i) - Beretta Mo.938
MP.717(r) - PPSh 41
MP.715(r) - PPD 34/38
MP.716(r) - PPD 40
MP.704(f) - f.d fransk PM Vollmar Erma
MP.740(b) - f.d belgisk Mi.Schmeisser-Bayard Mle.34
MP.760(r) - f.d ryska LL Thompson

Användes också till viss utsträckning (rätta mig om jag har fel)

Erövrade LL - Modell 50 och Modell 55 Reisings
Erövrade LL och OSS - UD M42
Rumänska M1940 och M1941 Orita
Erövrade Finska Suomi m/31
Tjeckiska ZK 383
Ungerska 39.M och 43.M
Erövrade GB - Lanchester
Erövrade US - M1A1 Thompsons
Erövrade GB - Sten
Erövrade franska - MAS 38
Senast redigerad av 1 Sunday, redigerad totalt 1 gånger.

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av cihset » 01 feb 2005 00:15

Bra lista på tyska kulsprutepistoler.

Användarvisningsbild
Sunday
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Sunday » 01 feb 2005 00:29

cihset skrev:Bra lista på tyska kulsprutepistoler.
Fan vad petig man är då :roll: :skratt:

Användarvisningsbild
feldgrau
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Västra Götaland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av feldgrau » 01 feb 2005 00:32

Att ange källa är alltid bra. Axis History Factbook.

cihset var inte petig. kulsprutepistoler och maskingevär (eller kulsprutor som är det vanliga svenska ordet) är ganska olika.

/Johan

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av cihset » 01 feb 2005 00:40

Hehe, sorry. Jag är lite trött och grumsig, blir petig då. :P
Senast redigerad av 3 cihset, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sunday
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Sunday » 01 feb 2005 00:41

feldgrau skrev:Att ange källa är alltid bra. Axis History Factbook.

cihset var inte petig. kulsprutepistoler och maskingevär (eller kulsprutor som är det vanliga svenska ordet) är ganska olika.

/Johan
Min källa är INTE Axis History Factbook. Har inte ens besökt den sidan förr så ta inget för givet.

Källan är till stor del boken Guns of the Reich: Firearms of the German Forces, 1939-1945 av George Markham.

Och jag vet att cihset inte var petig. Jag gjorde ett misstag och drog ett skämt. Aldrig hört talas om ironi?

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av cihset » 01 feb 2005 00:43

Hehe, det är därifrån Axis History har rippat uppgifterna ifrån också.
Lite svårt att äga intellektuella rättigheterna till de tekniska specifikationerna på vapen som användes i WWII. :)
Sunday skrev: Och jag vet att cihset inte var petig. Jag gjorde ett misstag och drog ett skämt. Aldrig hört talas om ironi?
Alltså, min kommentar var faktiskt dryg. Jag kunde snällt ha påpekat skillnaden utan att agera 'messerschmidt' :D
Senast redigerad av 1 cihset, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Sunday
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Sunday » 01 feb 2005 00:46

Nej du var inte alls dryg, det är helt okej. Jag tycker dock det är tråkigt att feldgrau inte kunde tolka min ironi trots de smilies jag använde mig av.

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av cihset » 01 feb 2005 00:49

Förresten, hur klassificierar man Mp44./Stg? Jag vet att den var den första automatkarbinen (eller vad det nu heter på svenska) men just då var den ju helt ny av sitt slag och gick ju dold under utvecklingsnamnet som en vidareutveckling av K-pisten mp-40.

Hur gjorde Tyskarna tex?

Användarvisningsbild
Tigerarmy
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Tigerarmy » 01 feb 2005 00:56

Sturmgewehr?

Användarvisningsbild
feldgrau
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av feldgrau » 01 feb 2005 02:35

Sunday skrev:Min källa är INTE Axis History Factbook. Har inte ens besökt den sidan förr så ta inget för givet.

Källan är till stor del boken Guns of the Reich: Firearms of the German Forces, 1939-1945 av George Markham.
Sorry. Det verkade bara vara lite för uppenbart då din lista i princip är en översättning av listan där. Men naturligtvis är det så att listan där och din lista bygger på samma bok. Däremot har AHF-sidan ett par tillägg.
Och jag vet att cihset inte var petig. Jag gjorde ett misstag och drog ett skämt. Aldrig hört talas om ironi?
Aldrig hört talas om förklaring vad olika ord betyder? För övrigt står det fortfarande fel. Kulsprutor handlar det inte om, däremot kulsprutepistoler. ;) Väsentlig skillnad, speciellt om man ska engagera sig och göra en lista över dem. :P För övrigt bör inte stock översättas till stam utan snarare behållas som det är, d v s (gevärs-)stock.

Sturmgewehehr 44 klassas som automatkarbin. Under kriget räknades den vad jag vet inte till kpistar i alla fall, utan snarare till gevär och automatgevär.

/Johan

Användarvisningsbild
Sunday
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Sunday » 01 feb 2005 04:20

feldgrau skrev:
Sunday skrev:Min källa är INTE Axis History Factbook. Har inte ens besökt den sidan förr så ta inget för givet.
Sorry. Det verkade bara vara lite för uppenbart då din lista i princip är en översättning av listan där. Men naturligtvis är det så att listan där och din lista bygger på samma bok. Däremot har AHF-sidan ett par tillägg.
Det är knappast någon översättning av AHF's lista eftersom AHF inte har skrivit listan utan George Markham. Samma lista finns lite här och där utan någon som helst koppling till AHF. Och AHF's tillägg kommer även de med från George Markhams bok. Jag valde bort några som jag ansåg överflödiga då de knappast kan ha använts i speciellt stor utsträckning.

Jag vet inte om du visste det eller inte men AHF är inte ägaren eller upphovsmakaren till all information om andra världskriget. De använder sig förmodligen precis som alla andra av källor, konstigt vore annars.
feldgrau skrev:Aldrig hört talas om förklaring vad olika ord betyder?
Spela inte besserwisser nu. Jag gjorde ett fel, dock är jag säker på att de allra flesta vet vad jag menade så fort de läste inlägget. Jag och cihset löste det själva men sedan kom du och skulle hälla lite salt i såret. Jag anser att det var helt onödigt av dig. Du borde gå en charmkurs.
För övrigt står det fortfarande fel. Kulsprutor handlar det inte om, däremot kulsprutepistoler. ;) Väsentlig skillnad, speciellt om man ska engagera sig och göra en lista över dem. :P För övrigt bör inte stock översättas till stam utan snarare behållas som det är, d v s (gevärs-)stock.
Jag är här för att lära mig precis som många andra. Att jag inte är perfekt får jag be om ursäkt för. Jag har aldrig påstått att jag har examen i detta ämne men anser det ändå vara min fulla rätt att få göra en lista över dessa vapen. Är det något som övriga medlemmar inte håller med om så är de välkomna att rätta mig. Det är så man lär sig antar jag och det är väl mer eller mindre så de flesta forum fungerar. Man bygger vidare på varandras kunskaper eller okunskaper.

Var det någon som drev med dig då PK alldeles nyligen satte dig på plats i tråden "frivilliga"? :fundersam:

Användarvisningsbild
Wagner
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Organisationer
Kontakt:

Inlägg av Wagner » 01 feb 2005 04:51

Jag är lite nyfiken på EMP44

Den var väl mer eller mindre en sten kopia med några mindre ändringar?
Har för mig att magasinet laddades underifrån och inte från sidan osv. Någon som vet mer om det?
Tommy Wagner

Användarvisningsbild
feldgrau
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av feldgrau » 01 feb 2005 19:01

Sunday skrev:Det är knappast någon översättning av AHF's lista eftersom AHF inte har skrivit listan utan George Markham. Samma lista finns lite här och där utan någon som helst koppling till AHF. Och AHF's tillägg kommer även de med från George Markhams bok. Jag valde bort några som jag ansåg överflödiga då de knappast kan ha använts i speciellt stor utsträckning.
Men hallå, läser du inte vad jag skriver? Jag skriver ju "Men naturligtvis är det så att listan där och din lista bygger på samma bok".
Jag vet inte om du visste det eller inte men AHF är inte ägaren eller upphovsmakaren till all information om andra världskriget. De använder sig förmodligen precis som alla andra av källor, konstigt vore annars.
Oj, nyheter... Men vad mitt ursprungliga inlägg påpekade var att man alltid bör presentera en källa (även om det bara gäller en lista). Att jag sen föreslog fel källa är en helt annan fråga som jag dessutom bett om ursäkt för.
Spela inte besserwisser nu.
:roll:
Jag gjorde ett fel, dock är jag säker på att de allra flesta vet vad jag menade så fort de läste inlägget.
Och bland dem jag.
Jag och cihset löste det själva men sedan kom du och skulle hälla lite salt i såret.
Nej, jag försökte förklara att skillnaden mellan maskingevär och kpist är större än en "petig" grej.
Jag anser att det var helt onödigt av dig. Du borde gå en charmkurs.
Du får dra vilka slutsatser du vill, och sprida dem så gott du vill, jag bryr mig inte. Själv anser jag att du bör göra lite research innan du presenterar en lista.
Jag är här för att lära mig precis som många andra. Att jag inte är perfekt får jag be om ursäkt för. Jag har aldrig påstått att jag har examen i detta ämne men anser det ändå vara min fulla rätt att få göra en lista över dessa vapen. Är det något som övriga medlemmar inte håller med om så är de välkomna att rätta mig. Det är så man lär sig antar jag och det är väl mer eller mindre så de flesta forum fungerar. Man bygger vidare på varandras kunskaper eller okunskaper.
Ja. Men att jag försökte förklara att det är en väsentlig skillnad mellan ksp och kpist ville du tydligen inte lyssna på.
Var det någon som drev med dig då PK alldeles nyligen satte dig på plats i tråden "frivilliga"? :fundersam:
Satte mig på plats? Hur så? Det var ju han som missuppfattade mitt inlägg. Vad det nu har med den här tråden att göra?

Jag tror att du övertolkar saker lite för mycket. Jag har aldrig velat ha den här diskussionen. Jag påpekade, som jag redan skrivit ett antal gånger, att skillnaden mellan... o s v. Sen drog du igång den här diskussionen, som jag nu anser avslutad.

/Johan

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från: Stockholm
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 01 feb 2005 20:01

Det handlar uppenbarligen om missförstånd och missuppfattningar vilket är lätt hänt på nätet då man inte kan tolka ansiktsuttryck, kroppspråk och röstläge.

Nu återgår vi till ämnet.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Skriv svar