Vilken bok läser ni just nu?

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Leningrad » 26 maj 2018 09:52

munich.jpg
munich.jpg (29.46 KiB) Visad 589 gånger
Efter en avstickare till tsarernas Ryssland så var det snabbt tillbaka till tryggheten i Hitlers famn och varför då inte tillbaka där det hela egentligen började, München. I den här boken tar författaren med oss på en historisk resa i staden som Hitler inte för inte kallade rörelsens vagga. Det var där som Hitlers politiska resa började och det var där som nazismen växte sig stark, eller? Nja, det kanske inte är hela sanningen enligt författaren. Bayern och München var ju egentligen raka motsatsen till det som vi många gånger förknippar med nazismen, Preussisk militarism. Bayern hade ju ett förakt mot den militarism och centralism som Preussen representerade och har en historia av självständighetstänk som gick stick i stäv med nazismen, men ändå var det här som nazismen växte fram under de turbulenta år som följde efter första världskriget. Men i själva verket var det nazismen som vurmade mer för München än vad München (och Bayern) vurmade för nazismen. München må ha varit nazismens språngbräda men någon politisk bastion blev staden aldrig, däremot så fick staden en nästan religiös status i den nazistiska historiebeskrivningen där helgedomarna duggade tätt.

Lika väl som författaren berättar om München ur nazismens perspektiv så berättar han minst lika mycket ur andra perspektiv, framförallt författaren Thomas Mann vars texter och böcker ger ett perspektiv på München som står i motsats till Hitlers. Med detta vill författaren visa att Bayern och München har en mer mångfacetterad historia än den vi lär känna om vi bara tar del utav den historia som Hitler ger en bild utav. Ibland känns det som författaren lägger ner alltför mycket tid och text på det som ligger bortom Hitler och nazismen men jag förstår syftet och det ger faktiskt i slutändan lite perspektiv på det jag tidigare visste, eller trodde att jag visste. Med lite distans till boken så är det nog bra att få till sig ett bredare perspektiv även om det i detta fall blev lite ofrivilligt. Av titeln att döma så trodde jag att den skulle hålla sig inom Hitlers trygga sfär, och jag ska villigt erkänna att om jag hade vetat att så inte var fallet så hade jag troligtvis inte varit lika ivrig att köpa den som jag nu var. Men som sagt, lägg in en Hitler i titeln och du har en potentiell säljare per automatik.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 02 jun 2018 09:08

Har läst ut "Mannen i Damaskus" Susanna Wallstén och Eric Ericsson.
En bok som är som uppbyggd av små notiser och handlar om SS mannen Alois Brunner och hans liv i den Syriska huvudstaden.
Fortsätter på samma tema med Niclas Sennertegs bok Hakkorset och Halvmånen, som också tar upp detta och de Nazistiska kontakterna med Islamismen och dess fortsättning efter kriget då många från de f.d. Tyska stridskrafterna jobbade som rådgivare i mellanöstern. Och även deltog i strider mot Israel.
Ämnet är väldigt intressant och lite bort glömt i dessa dagar trots då det långa kriget mot Islamismen pågår för fullt.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 02 jun 2018 14:23

de-bortglomda-andra-varldskriget-i-afrika-asien-oceanien-och-latinamerika.jpg
De Bortglömda, Andra världskriget i Afrika, Asien, Oceanien och Latinamerika av Folke Schimanski
de-bortglomda-andra-varldskriget-i-afrika-asien-oceanien-och-latinamerika.jpg (20.69 KiB) Visad 570 gånger
Som titeln antyder är det en bok om dem som annars sällan fångas upp i historieskrivningen om de båda världskriget såsom franska och brittiska kolonialtrupper, frivillig eller tvångsrekryterad arbetskraft från Afrika och Asien, urinvånarna i Australien och Nya Zealand, civilbefolkningen i Egypten och Asien, afroamerikanerna i amerikanska armén, osv.

Huvudfokuset är på andra världskriget, vilket är naturligt med dess globala karaktär. Att skildra kriget ur t ex indiska eller afrikanska soldaters perspektiv är kanske inte helt unikt, men tämligen ovanligt och ger åtminstone mig några aha-upplevelser. Det blir en lång lista med svinaktigt beteende som läggs på de allierade. En genomgående röd tråd är den uppenbara motsägelsen i att slåss mot en rasistisk regim som Nazityskland samtidigt som man diskriminerar och utsätter egna soldater för rasism. Författaren har en tydligt antikolonial ståndpunkt, men lyckas samtidigt nyansera bilden. Det är inte fråga om att försöka likställa de allierades förtryck med nazisternas eller japanernas övergrepp, utan Schimanski är rätt tydlig med skillnaderna i både omfattning och grad av brutalitet. Möjligtvis faller han i fällan vid ett tillfälle när han lite slentrianmässigt jämställer britterna behandling av civilbefolkningen under Malayakrisen med japanernas ockupation, vilket inte håller vid närmare granskning.

Även om det förekom tvångsrekrytering till kolonialtrupperna (främst hos de fria franska styrkorna när de rekryterade soldater i Afrika) var den stora merparten frivilliga. Orättvisorna var ur ett perspektiv stora – en indisk eller afrikansk soldat tjänade ofta mindre än hälften av vad en brittisk soldat fick, men samtidigt var det välbetalt jämfört med de civila jobb som de kunde få och relativt kostnadsläget i sina hemländer. Även om ekonomiska motiv var de vanligaste skälet för att ta värvning, gav det även status att vara soldat och en del hade även mer idealistiska motiv. Det gav också möjlighet till grundläggade utbildning – t ex läskunnigheten bland afrikanska soldaterna i brittisk tjänst steg från 30% till 85%. Det fanns också varierande grad av diskriminering – värst behandlades sannolikt de svarta i de sydafrikanska förbanden som tjänstgjorde i Nordafrika, så illa att vissa brittiska officerare vägrade att ha med sina sydafrikanska kollegor att göra. Indiska soldater hade det väsentligt bättre och hyfsad möjlighet till karriär. Till skillnad från de afrikanska kolonialtrupperna där nästan alla officerare var vita européer, var majoriteten indier i indiska armén.

Svagheten är att Schimanski försöker täcka ett stort ämnesområde, alltifrån indonesiska civilbefolkningens situation under japansk ockupation till indiska soldaters karriärmöjligheter, på ca 250 sidor. Även om han lyckas hyfsat så blir det en aning spretigt. Det är också ofrånkomligt att det blir en del förenklingar och mindre detaljfel, ungefär som i en skolbok i historia. T ex hävdas att britterna hade stor brittisk armé i Indien vid sidan om den indiska armén för att förhindra revolter, vilket inte är helt korrekt (det fanns ingen separat armé, men en brittisk bataljon placerades i varje brigad i indiska armén för att försvåra ett nytt Sepoyuppror). Pss var det inte nödvändigtvis av rasistiska skäl som indier och afrikaner tjänstgjorde i egna förband som det påstås – snarare en del av den brittiska regementeskulturen som delvis lever kvar än idag i den moderna indiska armén.

Totalt sett en bok som lockar till mer läsning om de mindre uppmärksamma delarna av andra värdskriget.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 04 jun 2018 09:50

Leningrad skrev:
26 maj 2018 09:52
munich.jpg
Efter en avstickare till tsarernas Ryssland så var det snabbt tillbaka till tryggheten i Hitlers famn och varför då inte tillbaka där det hela egentligen började, München. I den här boken tar författaren med oss på en historisk resa i staden som Hitler inte för inte kallade rörelsens vagga. Det var där som Hitlers politiska resa började och det var där som nazismen växte sig stark, eller? Nja, det kanske inte är hela sanningen enligt författaren. Bayern och München var ju egentligen raka motsatsen till det som vi många gånger förknippar med nazismen, Preussisk militarism. Bayern hade ju ett förakt mot den militarism och centralism som Preussen representerade och har en historia av självständighetstänk som gick stick i stäv med nazismen, men ändå var det här som nazismen växte fram under de turbulenta år som följde efter första världskriget. Men i själva verket var det nazismen som vurmade mer för München än vad München (och Bayern) vurmade för nazismen. München må ha varit nazismens språngbräda men någon politisk bastion blev staden aldrig, däremot så fick staden en nästan religiös status i den nazistiska historiebeskrivningen där helgedomarna duggade tätt.

Lika väl som författaren berättar om München ur nazismens perspektiv så berättar han minst lika mycket ur andra perspektiv, framförallt författaren Thomas Mann vars texter och böcker ger ett perspektiv på München som står i motsats till Hitlers. Med detta vill författaren visa att Bayern och München har en mer mångfacetterad historia än den vi lär känna om vi bara tar del utav den historia som Hitler ger en bild utav. Ibland känns det som författaren lägger ner alltför mycket tid och text på det som ligger bortom Hitler och nazismen men jag förstår syftet och det ger faktiskt i slutändan lite perspektiv på det jag tidigare visste, eller trodde att jag visste. Med lite distans till boken så är det nog bra att få till sig ett bredare perspektiv även om det i detta fall blev lite ofrivilligt. Av titeln att döma så trodde jag att den skulle hålla sig inom Hitlers trygga sfär, och jag ska villigt erkänna att om jag hade vetat att så inte var fallet så hade jag troligtvis inte varit lika ivrig att köpa den som jag nu var. Men som sagt, lägg in en Hitler i titeln och du har en potentiell säljare per automatik.
Ser att den omnämns i dagens DN https://www.dn.se/kultur-noje/mikael-ni ... k-fackbok/ Får ganska hård kritik från akademiskt håll.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 06 jun 2018 19:56

t34.jpg
t34.jpg (87.61 KiB) Visad 539 gånger
När man pratar stridsvagnar från andra världskriget så är klassikerna många och givetvis så sällar sig den sovjetiska T34 bland dessa. Kanske inte den bästa och absolut inte den bekvämaste men ändå väl anpassad för det den förväntade sig att göra. Dess största styrka var kanske dess antal som vida översteg de tyska motsvarigheterna, att den dessutom var stryktålig gjorde den till en riktig surdeg för tyskarna. I den här boken beskriver författaren historiken bakom T34, här finns tekniska detaljer, prestanda, beväpning, tillverkning, you name it. Det blir med andra ord en rejäl dos av sifferexercis som inte lämpar sig för vem som helst. Men trots att jag inte var mottaglig för all korvstoppning så var det ändå intressant eftersom det gav mig en inblick i hela utvecklingsprocessen.

Boken är uppdelad i två delar där den första delen är det just nämnda och den andra delen är intervjuer med personer som hade trettiofyran som arbetsplats under kriget. Det var väl den här delen som jag fann mest intressant och det är enkla men direkta berättelser om veteraners upplevelser både i strid och mellan striderna. Precis som bland jänkarna fanns det även busfrön bland ryssarna som likt sina amerikanska motsvarigheter drev sina överordnande till vansinne. Hot om arkebusering fanns också men lite förvånande var att många klarade sig på ett sätt som inte alltid stämmer överens med vad man läst tidigare. Det verkar också ha varit möjligt att hoppa lite som man ville mellan olika förband. Ja ja, det är ju berättelser som inte alltid går att bekräfta så man får ta det för vad det är.

När det gäller bokens titel så har detta egentligen ingenting alls med innehållet att göra. Kan inte komma på en enda berättelse där någon pansarveteran stötte på en Tiger, det var mest Panzer III, IV och en och annan Panther som de rök ihop med. Visst nämns Tigern men inte så att den gör sig förtjänt av att ingå i titeln. Varför Tigern ens nämns i den svenska titeln vet jag inte, men det kanske beror att den är så mytomspunnen och att det därmed ger en kraftfullare och inbjudande titel. Är boken läsvärd då? Ja, det är den väl, men mest kanske för att jag har en förestående resa till Prokhorovka på gång och kände att det skulle vara spännande att lära känna trettiofyran lite närmare.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 10 jun 2018 09:44

9789186597825_200x_churchills-elitsoldater-de-sex-mest-vagade-kommandooperationerna-1940-45.jpg
Churchills elitsoldater : de sex mest vågade kommandooperationerna 1940-45
9789186597825_200x_churchills-elitsoldater-de-sex-mest-vagade-kommandooperationerna-1940-45.jpg (23.82 KiB) Visad 524 gånger
En bok som jag inte hade några förväntningar på, vilket visade sig vara tur. Jag är intresserad av ämnet även om det är något uttjatat bl a genom otaliga Discovery-dokumentärer och andra filmer samt böcker, men jag hade hoppats att någon ny vinkel eller information kunde ha kommit fram om några av de mer kända brittiska kommandooperationerna under andra världskriget. Däribland räden mot Lofoten, Brunevalräden, sabotaget av tungvattenstationen i norska Rjukan, osv. Urvalet av operationer är lite märkligt eftersom både flyganfallet mot italienska flottan i Taranto liksom luftlandsättningen av brittiska fallskärmsjägare vid broarna över Orna på D-dagen tas med, som båda får betraktas som reguljära militära operationer och inte kommandooperationer.

I grunden är det inget direkt fel i beskrivningen av operationerna och händelseförloppet beskrivs korrekt så långt jag kan bedöma, även om man får marginellt mer info än från respektive wikipediasida. Det som i slutändan gör att jag tvingas sluta läsa halvvägs är den hopplösa översättningen. Det är outhärdligt många direktöversättningar av engelska uttryck som bara blir konstiga och styltiga på svenska, ibland på gränsen till obegripliga. Även meningsbyggnaden blir ibland märklig. Jag är normalt ingen språkpolis, men här blir det för mycket t o m för mig. I slutändan får jag en känsla av att det är ren cash-in bok som förlaget låtit snabböversätta för med minimal ansträngning ge ut och mjölka ur lite till av intresset för andra världskriget.

Är man intresserad av att läsa boken bör man nog satsa på en utgåva på engelska. Den är sannolikt mer läsbar.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 02 jul 2018 12:21

IMG_0050.jpg
Britain´s Military Airfields 1939-45
En grundlig genomgång av det stora antalet flygfält som byggdes inför och under andra världskriget i Storbritannien. Boken tar avstamp i de befintliga flygfält av varierande kvalitet som RAF disponerade under mellankrigstiden och hur de byggdes ut i samband med upprustningen från 1936- och framåt, men framför allt beskrivs den enorma expansionen under kriget. Många hundra flygfält byggdes, inte bara för de egna behoven utan från 1942 också för att tillhandahålla flygfält åt USAAF. Till slut låg de så tätt att det i snitt fanns ett fält (inkl nödbanor, etc) var 3 - 4:e mil.

Det är mycket fokus på teknik – ett kapitel ägnas t ex åt belysningen på flygfälten. Det krävs nog ganska stort specialintresse fullt ut uppskatta de detaljrika tekniska beskrivningarna. En trend som blir tydlig är att man med tiden satsade på allt enklare, billigare, standardiserade konstruktioner för byggnaderna, samtidigt som man la ner allt mer resurser och pengar på själva landningsbanorna. En hel del intressanta detaljer lyfts fram, inte minst hur man planerade och organiserade försvaret av flygfälten inklusive olika typer av bunkrar (inklusive en upphissbar variant som grävdes ner mitt på själva landningsbanan), primitiva pansarbilar byggda på små personbilschassin (Beaverettes) och lokalförsvarsförband med infanterister som organiserades under RAF.

De mer eller mindre lyckade försöken att kamouflera flygfälten är också intressanta – alltifrån att måla gräset med asfalt för att efterlikna häckar, till mer ambitiösa försök med att plantera sektioner av fälten med olika grässorter för att bryta upp konturerna och efterlikna åkerlappar.

En av de stora utmaningarna var beläggningen – gräsfält dominerade länge, men blev mer eller mindre oanvändbara under vintern. Mer eller mindre fast beläggning eller förstärkning krävdes. Olika typer av metallförstärkningar togs fram, perforerad metallplåt, stålnät, mm. Metoder som sedan kom till stor användning i bl a Frankrike efter D-dagen. Men det tunga bombflyget krävde cementbelagda banor – många av dessa blev efter kriget kända racingbanor, t ex Silverstone, Thruxton, Snetterton, mfl.

För mig som är lite svag för industrihistoria så är nog utvikningen om Shadow factories, konceptet att duplicera flygplansfabrikerna, mest givande. Ett av de smartare dragen som gjordes innan kriget och sedan bidrog till att relativt snabbt mångdubbla kapaciteten.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 09 jul 2018 07:01

Leon.jpg
Leon.jpg (25.49 KiB) Visad 417 gånger
I dessa VM tider med allt vad det innebär med matcher och resor och upplevelser på plats så har ju bokmalandet snällt fått ge vika för annat. Men det blev ju en och annan flygresa och lite dötid på flygplatser som gjorde att boken åkte upp ur handbagaget. Ytterligare en antikvariebok som jag sprang på i Stockholm och som var alltför inbjudande för att låta passeras. Rättegången i sig har jag läst om tidigare men den här har ett annat perspektiv. Författaren var fängelsepsykolog och kunde fritt prata med de anklagade off the record så att säga och han lät som oftast fångarna leda samtalen. Inte så att författaren lät dem prata fritt men han lät dem prata utan att han konfrontera dem på ett så som fick dem att känna att de befann sig i en rättegångssal.

Det är ju inga överraskningar som läsaren bjuds på utan det är det förväntade. Ingen anser sig vara skyldig utifrån det de anklagas för utan det mesta skylls på Himmler, Göbbels och Hitler. Omfattningen av de nazistiska skändligheterna är det ingen som känner till, eller i alla fall känner sig ha någon skuld till. Det var alltid någon annan som bar ansvaret och vad kunde de göra? De var bara en kugge i maskineriet utan något som helst inflytande eller makt att påverka skändligheterna som de flesta hävdar att de var emot men samtidigt var en del utav.

Författaren ställer också mycket frågor om deras bakgrund, familj, uppväxt, privatliv, utbildning och det verkar inte vara någon som avviker från det man skulle kunna kalla normal uppväxt, alla var en produkt av den tid de växte upp i. Man märker att flera av intervjuobjekten blir känslosamma när familjen kommer på tal och att de önskar att de agerat annorlunda. Men det finns undantag, Streicher är en oförbätterlig antisemit och i stort sett samtliga är antikommunistiska och varnar för att kommunismen kommer att erövra Europa och att de därigenom ser nazismen som ett avantgarde mor en bolsjevisering av Europa.

Förutom att intervjua de anklagade från huvudrättegången så intervjuade han även vittnen som kallats in av både försvarssidan och åklagarsidan. Bland dessa finns det riktigt intressanta personer som Erich von dem Bach-Zelewski, Rudolf Höss, Oswald Pohl, Walter Schellenberg, Rudolf Mildner, Otto Ohlendorf m.fl. Med undantag av Rudolf Höss så var det i alla fall för mig första gången jag kom närmare inpå dessa personer. Höss och Ohlendorf hymlar inget med vad de gjort och att de troligtvis förr eller senare kommer att dömas till döden, om nu att lyda order är ett brott. Men att läsa hur personer som Bach-Zelewski, Pohl, Mildner m.f.l. uppriktigt hävdar att de är oskyldiga och att de i själva verket motverkade systemet och hjälpte judar och andra är en väldigt intressant beskrivning av deras roll. Vet faktiskt inte om de själva tror på det de säger eller om det helt enkelt är ett desperat försök att undvika galgen. Oavsett så är det en bok där förövarna får komma till tals i en utifrån omständigheterna avslappnad miljö och jag tycker att det är en intressant läsning. All historia är ju historia och alla har ju rätt att berätta sin historia.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 15 jul 2018 18:59

Ravensbruck.jpg
Ravensbruck.jpg (16.65 KiB) Visad 375 gånger
Den här boken hade jag ganska stora förhoppningar om. Böcker på svenska om läger snäppet under Auschwitz och som på sätt och vis lade grunden för Auschwitz är vi inte bortskämda med. Men nej, den motsvarade inte mina förhoppningar om en bok fri från känslor och värderingar. Författaren till den här boken är själv barn till en överlevande och därmed blir det svårt att vara objektiv och inte blanda in både känslor och värderingar. Säger inte att böcker ska vara strikt objektiva och värdefria men det var i alla fall vad jag hade hoppats med på den här boken. Författaren har tidigare skrivit boken, Varför har du ritat siffror på din arm farmor? (2014), som handlar om författarens mamma som till slut hamnade i Ravensbrück och det var genom den som författarens intresse för Ravensbrück uppkom.

Hade velat haft en bok som på ett vetenskapligt sätt beskriver Ravensbrück och dess organisation där fångarna givetvis är en del utav detta. Författaren tar utgångspunkt från en överlevande som hamnade i Sverige och samlade in vittnesmål om den kommande rättegången mot SS och och läkare som tjänstgjorde i Ravensbrück och det gör den faktiskt bra. Informationen om både förövare och rättegång är klart intressant och läsvärt. Men för mig blir det för mycket vittnesmål och överlevare där jag också ställer mig tveksam till om vissa berättelser verkligen kunde ha ägt rum. Får intrycket av att författaren tar med dessa för att "spä" på vidrigheterna om de nazistiska svinen och det känns onödigt. Vi vet redan om detta men författaren tycker att han har ett kall att fylla så att vi inte glömmer bort detta. Inget fel i detta, men jag hade gärna velat sett mer objektivitet och mindre subjektivitet.

Tycker ändå att boken är läsvärd, den är ganska kort och prosan är enkel och för den som vill läsa om nazistiska grymheter ur ett subjektivitet perspektiv så är detta boken att läsa. Skulle faktiskt kunna tänka mig att rekommendera denna för någon som vill ha en enkel inkörsport till ämnet. Tror att det är i denna ände man behöver börja och därifrån arbeta sig fram till det som jag sökte, objektivitet och vetenskaplig beskrivning där värderingar och känslor läggs åt sidan.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 17 jul 2018 20:11

ladda ned (1).jpg
Stalins hemliga polis 1917-1991
ladda ned (1).jpg (8.28 KiB) Visad 360 gånger
En tämligen kortfattad (ca 180 sidor) skildring av den sovjetiska säkerhetstjänsten och dess utveckling under sovjettiden. Den tar sin början redan på Ivan den förskräckliges tid och vidare genom den tsarryska säkerhetstjänsten Ochranas verksamhet fram till ryska revolutionen. Tyngdpunkten ligger på framväxten av den sovjetiska säkerhetstjänsten i dess olika skepnader, dvs Tjekan, OGPU, NKVD, MGB, MVD och slutligen KGB, under Stalintiden.

Det är ofrånkomligt att en relativt tunn bok som täcker in ett så stort område inte dyker alltför djupt i detaljerna, men som översikt är den riktigt bra och föredömligt pedagogisk. Bl a lyckas den med att skapa lite ordning i röran kring de täta omorganiseringarna och namnbyten som jag inte riktigt hade kläm på innan. Små inskjutna faktarutor om t ex den långa raden av chefer (ingen dog en naturlig död förutom Felix Dzerzjinskij) underlättar också för att få ett sammanhang. En styrka är också att författaren framgångsrikt lyckad sätta säkerhetstjänsten i ett större sammanhang och det blir i slutändan en bok som handlar lika mycket om den sovjetiska förtryckarapparaten som helhet. Ett lite plus i kanten är att den svenska utgåvan innehåller en del kommentarer från faktagranskaren med tillägg kring en del uppgifter där källorna är oense och där det finns nyare forskning.

Som introduktion i ämnet funkar den i sin enkelhet utmärkt och vill man ha en lättillgänglig grundkurs om förtrycket i Sovjet kan den starkt rekommenderas. För de redan insatta ger den kanske inte så mycket.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 18 jul 2018 07:21

James S. Robbins - This time we win- revisiting the Tet offensive

Jag skulle inte säga att det är ett sneköp men det var inte vad jag trodde det skulle vara. Detta är en analys över tet och lite av en mythbuster bok ang de myter som omger Vietnam kriget.

Egentligen började det med att författaren (liksom jag) irriterat sig över att alla USA ´s senare krig och GWOT i synnerhet benämns USA´s nya Vietnam och minsta attack som det nya Tet. varvid han kände att han var tvungen att skriva boken ich förklara skillnaden.

Han beskriver tex attacken mot USA´s ambassad ytterst amatörmässig och förmodligen inte ett huvud mål (baserat på förhör med de överlevande) och hur den senare blåstes upp i medierna.

Andra saker som tas upp är massakern i Hue av Nord-Vietnamesiska styrkor, Polis chefen Loan som nästan får en mini biografi och ursprunget till utrycket "Vi var tvungna att bränna byn för att rädda den." som egentligen var en stad som hette Ben tre.

Lite intressant sido info tycker jag är de stycken som nämner tillfånga tagna marksoladter och vad som hände med dem. (Annars har man ju fått för sig att POW bara bestod av flygare.)

Macnamara tapper modet vill att USA drar sig ur och går in i en depression. Bryter samman på möten och börjar gråta, och är försvarsminister endast till namnet på slutet. (Nyhet för mig som lärt mig att han är onskan själv.)

Många i högre befattning och befäl är veteraner från VK2 men underligt nog mest skrivbords erfarenhet, vilket han menar färgade kriget. Specelt siffer exersicen som body-count etc. Kriget hade nog först annorlunda om nån haft stridserfarenhet av Papa nya guineas djungler menar författaren.

En del partier i boken om vad Amerikaner tycker i olika typ SIFO mätningar från tiden är ju sådär intressant. Men förffataren vill visa att Tet inte var vändpunkten och att de flesta Amerikaner tröttnat redan innan och då kanske inte just att majoriteten ville ha fred utan att de ville gå hårdare fram så man får slut på skiten nån gång. Sedan kommer ett stycke som förklarar just svåriheterna att förmedla framgån i ett COIN war.

Saknade foton i boken. Ja menar om ett kapitel avhandlar när polismästare Loan summariskt avrättar en "krigsförbrytare" på öppen gata hade ju den bilden varit intressant att ha med tex.

Intressant nog använder författaren båda epiteten NFL (FLN) och Viet Cong.

Ja jag ska inte bli långrandig men det är endå intressant att man kanske nu efter 50 år kan revidera en del om kriget i Vetnam och det är kanske det tidspannet som måste tas. Jag minns att det dröjde väl till 50 år efter VK 2 som diskutioner om hur den tyska civil befolkningen drabbades i kriget, och det utan att man blir Nazist för det. Sedan tänker jag att om man ska lära sig av historien så måste ju den tolkas tätt också.

Och visst det är ju ingen 68 aktivist som skrivit boken och jag drar lite på munnen när han menar (med glimten i ögat?) att USA vann kriget i början av 70-talet och lämnade över det till Syd-vietnam som förlorade det och då Sveks av USA. Ja ja det är som jag brukar säga, Nord-vietnam vann på walk over. :D

Men i övrigt så köper jag hans argument och han har noter med nyhetsartiklar m.m. från den tiden som backar upp flera påståenden.

Okej boken var inte det jag ville ha men intressant endå kanske man ska sammanfatta det hela.

Sonderling

PS i Denna värme orkar jag inte gå ut, men det passar att fortsätta på Vietnam temat. Jag återkommer om det.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 20 jul 2018 20:56

Stasi.jpg
Stasi.jpg (20.55 KiB) Visad 333 gånger
Komplexa var de två tyska staterna som över en natt blev en men att det skulle bli så komplicerat att historisera den östra delen hade denne australienska författarinna knappast förväntat sig. Funder var intresserad av att ta reda på hur människor hade levt och förhållit sig till det som hon kallar Stasiland. Inte bara de som drabbades av Stasis tentakler utan även de som tjänstgjorde i denna säkerhetsapparat och de som ställde sig till dess förfogande. Funder är inte intresserad av Stasi som organisation i den bemärkelse av hur den var uppbyggt, inte heller dess ideologiska grundvalar som blev dess riktlinjer, nej, författaren är intresserad av människan bakom uniformen och angivaren. De svar hon finner är inte de som hon förväntat sig. Inte heller var det svårt att hitta f.d. Stasifolk som inte hade något emot att ställa upp på intervjuer, snarare tvärtom verkar de se det som en möjlighet att ge en "korrekt" bild av Stasi. Få ångrar det de gjorde och tycker inte att de gjort något fel, andra går ett steg längre och säger att de skulle göra om det och att man måste förstå den kontext de levde i.

De som drabbades av Stasi är heller inte okomplicerade. Var och en har sin historia och erfarenhet där gränsen mellan vän och fiende är otydlig vilket bidrar till komplexiteten till hur den enskilde individen ska förhålla sig till Stasi och hur denne ska hantera arvet. Kan tyckas ganska okomplicerat för en utomstående men som författarinnan snabbt kommer underfund med så förhåller det sig annorlunda. Stasi må som organisation inte längre existera men dess ande och arv ligger kvar som ett osynligt ok som folk så gott det går försöker tiga ihjäl och att det ska försvinna utav sig själv. Men det gör det inte, det ligger där som en påminnelse om en regim som folk av nostalgiska själv drömmer sig tillbaka till som ett svar på de orättvisor som det nya förde med sig.

Boken är skriven åren efter murens fall då allt var färskt och synligt i backspegeln, men som författaren skriver i denna nyutgåva så är det inte så mycket som har förändrat sig. Jag gillar att författaren tar med sig sina förväntningar och tankar in i texten vilket gör att hon hela tiden för en diskussion med sig själv utifrån de intervjuer hon gör. Hon lyckas också skriva på ett sätt där jag inte alltid vet om det är ett skönlitterärt verk jag läser eller en fackmässig bok. Det är också en styrka av författarinnan att inte väva in värderingar i texten som annars kan vara lätt gjort när man som henne går in med en förutfattad mening som inte alls överensstämmer med det hon hittar. Här är det annars lätt att foga in sitt material så att det passar de egna värderingarna. Stasi och Östtyskland har alltid fascinerat mig och den här boken har inte ändrat på detta. Det här en bok som passar den redan initierade likaväl som en novis, att lyckas med ett sådant konststycke kräver onekligen sin pennfattning.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 30 jul 2018 16:37

BIA.jpeg
The British Indian Army: Virtue and Necessity
BIA.jpeg (14.77 KiB) Visad 290 gånger
Ett ämne som jag tycker är högintressant är de stora brittiska kolonialstyrkorna och den brittisk-indiska armén i synnerhet. Inte speciellt uppmärksammad, men helt avgörande i bygget av det brittiska imperiet på 1700- och 1800-talen och bidrog med en enorm personalstyrka under de båda världskrigen. Under andra världskriget blev armén den genom tidernas största frivilligstyrkan med 2,5 miljoner man. Även i fredstid var det en betydande yrkesarmé – i nivå med den brittiska armén i storlek. Ursprungligen etablerad som något av ett gendarmeri för interna uppgifter för att britterna skulle kunna säkerställa makten och ordningen i Indien, men i praktiken i högre grad använd för insatser utanför Indiens gränser.

Den här antologin innehåller kapitel från en rad olika forskare med väldigt olika fokus. Intrycket blir lite splittrat. Visserligen ofrånkomligt i en antologi, men urvalet är lite svårbegripligt i vissa fall. Avsnittet om de byråkratiska turerna när Gurkha-regementen efter Indiens självständighet delades upp mellan Storbritannien och Indien är väldigt smalt. Likaså ett avsnitt om en kortlivad bataljon som mest användes för att säkra försörjningslinjer i Mesopotamien under första världskriget.

Mycket mer intressant är de tre avsnitten om de sk Martial races, britternas idé om krigiska folkgrupper som man primärt rekryterade från. Ett koncept som man i hög grad fick skrota under andra världskriget, både pga den alltmer ifrågasatta rasismen liksom praktiska problem. Men som delvis smög sig kvar och finns kvar än idag i den indiska armén. Även mekaniseringen av indiska kavelleriet är intressant att läsa om och avsnittet om det brittiska fiaskot i Malaya och Singapore (merparten av förbanden var indiska) är bland det mest insiktsgivande som jag läst i ämnet. Några intressanta detaljer kommer upp, t ex Claude Auchinlecks betydelse för att reformera och återuppbygga brittiska-indiska armén efter han fått sparken som CiC i Mellanöstern.

Som helhet är det dock lite av en besvikelse – ungefär hälften av kapitlen är högintressanta, men flera är alldeles för smala för att väcka mitt intresse. Dessutom är det i mina ögon mycket märkligt att inte ha ett avsnitt om sepoyupproret i den här typen av antologi. Det är för stor och viktig händelse för att inte beröras.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 30 jul 2018 20:17

Arnhem.jpg
Arnhem.jpg (17.04 KiB) Visad 283 gånger
Slaget om Arnhem behöver knappast någon närmare beskrivning om vad det var och vad resultatet blev. Vi vet redan att det var där som Montgomerys alltför ambitiösa plan (operation Market Garden) om att korsa Rhen och kasta sig in i Tyskland och få ett slut på kriget redan till julen 1944. Av detta blev det inget utan det blev ett militärt fiasko, även om Montgomery bestämt vidhöll resten av sitt liv att operationen till 90% blev lyckad. Jag kan väl lika gärna börja där. Författaren lyfter fram motsättningarna mellan USA och Montgomery där den senare ansågs vara alltför arrogant, självgod, stönig och respektlös mot sina amerikanska kollegor för att han skulle vinna deras erkännande och respekt. Jag får känslan är att Montgomerys gloria och färdigheter som militär ledare på senare år har börjat revideras.

Författaren lyfter också fram motsättningarna mellan brittiska och amerikanska soldater där det förutom en respekt för varandra även fanns ett förakt och betänkligheter om varandras färdigheter och uppförande. Även bland civilbefolkningen verkar britter ha varit mer omtyckta än de mer skräniga och stökiga amerikanarna som ansåg sig ha rätt att uppföra sig lite som de ville i egenskap av befriare. Å andra sidan är både britter och amerikanare mer positivt inställda till den nederländska civilbefolkningen än vad de var mot den franska motsvarigheten. Just sådana här diskussioner som ligger utanför det militära tycker jag är intressanta och ger ytterligare en dimension till berättelsen. Beevor använder mycket citat från veteraner och civila som på sätt och vis blir bokens ryggrad. Traditionella klämkäcka halvtråkiga brittiska kommentarer varvas med klassisk amerikansk "rakt på sak" dängor. Givetvis finns de klassiska tyska stereotypa humörlösa kommentarerna också där som lite grädde på moset.

Givetvis finns det militära där och författaren räds inte att lyfta fram krigsförbrytelser begångna av inte bara tyskar utan även av britter och amerikanare. Jag vet att författarens kunskaper har ifrågasatts men för mig är det inte så viktigt vilken pluton eller kompani det var som hamnade i strid med varandra eller vilken beväpning de hade och vilka slutsatser man borde dra av den striden. Antony Beevor är en förbannat bra berättare och böckerna tappar aldrig tempo eller kör fast (undantag D-dagen som jag tyckte blev lite väl snårig emellanåt). Just det att han så snyggt och effektivt väver in saker och händelser som ligger utanför det militära i det militära bidrar till att det blir ett nöje att läsa hans böcker. Om det i allt detta hamnar en pluton eller en kaliber fel någonstans så må det vara hänt.

Hans S
Korpral
Korpral
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 10 aug 2018 15:45

Jag frångick mitt militärpornografiska läsande och har precis läst ut:
Bild
Förvaltningen
Av Jonas Hjalmar Blom
https://www.adlibris.com/se/bok/forvalt ... 9188671233

Rekommenderas varmt. Jag kan inte säga att jag gapskrattade men nog satt jag och smålog igenkännande många stunder. Har ni erfarenhet av offentlig sektor eller större företag kommer ni att göra likaledes. Har ni inte det får ni en (nid) bild av den.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Skriv svar