Vilken bok läser ni just nu?

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Leningrad » 26 maj 2018 09:52

munich.jpg
munich.jpg (29.46 KiB) Visad 93 gånger
Efter en avstickare till tsarernas Ryssland så var det snabbt tillbaka till tryggheten i Hitlers famn och varför då inte tillbaka där det hela egentligen började, München. I den här boken tar författaren med oss på en historisk resa i staden som Hitler inte för inte kallade rörelsens vagga. Det var där som Hitlers politiska resa började och det var där som nazismen växte sig stark, eller? Nja, det kanske inte är hela sanningen enligt författaren. Bayern och München var ju egentligen raka motsatsen till det som vi många gånger förknippar med nazismen, Preussisk militarism. Bayern hade ju ett förakt mot den militarism och centralism som Preussen representerade och har en historia av självständighetstänk som gick stick i stäv med nazismen, men ändå var det här som nazismen växte fram under de turbulenta år som följde efter första världskriget. Men i själva verket var det nazismen som vurmade mer för München än vad München (och Bayern) vurmade för nazismen. München må ha varit nazismens språngbräda men någon politisk bastion blev staden aldrig, däremot så fick staden en nästan religiös status i den nazistiska historiebeskrivningen där helgedomarna duggade tätt.

Lika väl som författaren berättar om München ur nazismens perspektiv så berättar han minst lika mycket ur andra perspektiv, framförallt författaren Thomas Mann vars texter och böcker ger ett perspektiv på München som står i motsats till Hitlers. Med detta vill författaren visa att Bayern och München har en mer mångfacetterad historia än den vi lär känna om vi bara tar del utav den historia som Hitler ger en bild utav. Ibland känns det som författaren lägger ner alltför mycket tid och text på det som ligger bortom Hitler och nazismen men jag förstår syftet och det ger faktiskt i slutändan lite perspektiv på det jag tidigare visste, eller trodde att jag visste. Med lite distans till boken så är det nog bra att få till sig ett bredare perspektiv även om det i detta fall blev lite ofrivilligt. Av titeln att döma så trodde jag att den skulle hålla sig inom Hitlers trygga sfär, och jag ska villigt erkänna att om jag hade vetat att så inte var fallet så hade jag troligtvis inte varit lika ivrig att köpa den som jag nu var. Men som sagt, lägg in en Hitler i titeln och du har en potentiell säljare per automatik.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat

Inlägg av Sonderling » 02 jun 2018 09:08

Har läst ut "Mannen i Damaskus" Susanna Wallstén och Eric Ericsson.
En bok som är som uppbyggd av små notiser och handlar om SS mannen Alois Brunner och hans liv i den Syriska huvudstaden.
Fortsätter på samma tema med Niclas Sennertegs bok Hakkorset och Halvmånen, som också tar upp detta och de Nazistiska kontakterna med Islamismen och dess fortsättning efter kriget då många från de f.d. Tyska stridskrafterna jobbade som rådgivare i mellanöstern. Och även deltog i strider mot Israel.
Ämnet är väldigt intressant och lite bort glömt i dessa dagar trots då det långa kriget mot Islamismen pågår för fullt.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse

Inlägg av Horrocks » 02 jun 2018 14:23

de-bortglomda-andra-varldskriget-i-afrika-asien-oceanien-och-latinamerika.jpg
De Bortglömda, Andra världskriget i Afrika, Asien, Oceanien och Latinamerika av Folke Schimanski
de-bortglomda-andra-varldskriget-i-afrika-asien-oceanien-och-latinamerika.jpg (20.69 KiB) Visad 74 gånger
Som titeln antyder är det en bok om dem som annars sällan fångas upp i historieskrivningen om de båda världskriget såsom franska och brittiska kolonialtrupper, frivillig eller tvångsrekryterad arbetskraft från Afrika och Asien, urinvånarna i Australien och Nya Zealand, civilbefolkningen i Egypten och Asien, afroamerikanerna i amerikanska armén, osv.

Huvudfokuset är på andra världskriget, vilket är naturligt med dess globala karaktär. Att skildra kriget ur t ex indiska eller afrikanska soldaters perspektiv är kanske inte helt unikt, men tämligen ovanligt och ger åtminstone mig några aha-upplevelser. Det blir en lång lista med svinaktigt beteende som läggs på de allierade. En genomgående röd tråd är den uppenbara motsägelsen i att slåss mot en rasistisk regim som Nazityskland samtidigt som man diskriminerar och utsätter egna soldater för rasism. Författaren har en tydligt antikolonial ståndpunkt, men lyckas samtidigt nyansera bilden. Det är inte fråga om att försöka likställa de allierades förtryck med nazisternas eller japanernas övergrepp, utan Schimanski är rätt tydlig med skillnaderna i både omfattning och grad av brutalitet. Möjligtvis faller han i fällan vid ett tillfälle när han lite slentrianmässigt jämställer britterna behandling av civilbefolkningen under Malayakrisen med japanernas ockupation, vilket inte håller vid närmare granskning.

Även om det förekom tvångsrekrytering till kolonialtrupperna (främst hos de fria franska styrkorna när de rekryterade soldater i Afrika) var den stora merparten frivilliga. Orättvisorna var ur ett perspektiv stora – en indisk eller afrikansk soldat tjänade ofta mindre än hälften av vad en brittisk soldat fick, men samtidigt var det välbetalt jämfört med de civila jobb som de kunde få och relativt kostnadsläget i sina hemländer. Även om ekonomiska motiv var de vanligaste skälet för att ta värvning, gav det även status att vara soldat och en del hade även mer idealistiska motiv. Det gav också möjlighet till grundläggade utbildning – t ex läskunnigheten bland afrikanska soldaterna i brittisk tjänst steg från 30% till 85%. Det fanns också varierande grad av diskriminering – värst behandlades sannolikt de svarta i de sydafrikanska förbanden som tjänstgjorde i Nordafrika, så illa att vissa brittiska officerare vägrade att ha med sina sydafrikanska kollegor att göra. Indiska soldater hade det väsentligt bättre och hyfsad möjlighet till karriär. Till skillnad från de afrikanska kolonialtrupperna där nästan alla officerare var vita européer, var majoriteten indier i indiska armén.

Svagheten är att Schimanski försöker täcka ett stort ämnesområde, alltifrån indonesiska civilbefolkningens situation under japansk ockupation till indiska soldaters karriärmöjligheter, på ca 250 sidor. Även om han lyckas hyfsat så blir det en aning spretigt. Det är också ofrånkomligt att det blir en del förenklingar och mindre detaljfel, ungefär som i en skolbok i historia. T ex hävdas att britterna hade stor brittisk armé i Indien vid sidan om den indiska armén för att förhindra revolter, vilket inte är helt korrekt (det fanns ingen separat armé, men en brittisk bataljon placerades i varje brigad i indiska armén för att försvåra ett nytt Sepoyuppror). Pss var det inte nödvändigtvis av rasistiska skäl som indier och afrikaner tjänstgjorde i egna förband som det påstås – snarare en del av den brittiska regementeskulturen som delvis lever kvar än idag i den moderna indiska armén.

Totalt sett en bok som lockar till mer läsning om de mindre uppmärksamma delarna av andra värdskriget.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik

Inlägg av Horrocks » 04 jun 2018 09:50

Leningrad skrev:
26 maj 2018 09:52
munich.jpg
Efter en avstickare till tsarernas Ryssland så var det snabbt tillbaka till tryggheten i Hitlers famn och varför då inte tillbaka där det hela egentligen började, München. I den här boken tar författaren med oss på en historisk resa i staden som Hitler inte för inte kallade rörelsens vagga. Det var där som Hitlers politiska resa började och det var där som nazismen växte sig stark, eller? Nja, det kanske inte är hela sanningen enligt författaren. Bayern och München var ju egentligen raka motsatsen till det som vi många gånger förknippar med nazismen, Preussisk militarism. Bayern hade ju ett förakt mot den militarism och centralism som Preussen representerade och har en historia av självständighetstänk som gick stick i stäv med nazismen, men ändå var det här som nazismen växte fram under de turbulenta år som följde efter första världskriget. Men i själva verket var det nazismen som vurmade mer för München än vad München (och Bayern) vurmade för nazismen. München må ha varit nazismens språngbräda men någon politisk bastion blev staden aldrig, däremot så fick staden en nästan religiös status i den nazistiska historiebeskrivningen där helgedomarna duggade tätt.

Lika väl som författaren berättar om München ur nazismens perspektiv så berättar han minst lika mycket ur andra perspektiv, framförallt författaren Thomas Mann vars texter och böcker ger ett perspektiv på München som står i motsats till Hitlers. Med detta vill författaren visa att Bayern och München har en mer mångfacetterad historia än den vi lär känna om vi bara tar del utav den historia som Hitler ger en bild utav. Ibland känns det som författaren lägger ner alltför mycket tid och text på det som ligger bortom Hitler och nazismen men jag förstår syftet och det ger faktiskt i slutändan lite perspektiv på det jag tidigare visste, eller trodde att jag visste. Med lite distans till boken så är det nog bra att få till sig ett bredare perspektiv även om det i detta fall blev lite ofrivilligt. Av titeln att döma så trodde jag att den skulle hålla sig inom Hitlers trygga sfär, och jag ska villigt erkänna att om jag hade vetat att så inte var fallet så hade jag troligtvis inte varit lika ivrig att köpa den som jag nu var. Men som sagt, lägg in en Hitler i titeln och du har en potentiell säljare per automatik.
Ser att den omnämns i dagens DN https://www.dn.se/kultur-noje/mikael-ni ... k-fackbok/ Får ganska hård kritik från akademiskt håll.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 06 jun 2018 19:56

t34.jpg
t34.jpg (87.61 KiB) Visad 43 gånger
När man pratar stridsvagnar från andra världskriget så är klassikerna många och givetvis så sällar sig den sovjetiska T34 bland dessa. Kanske inte den bästa och absolut inte den bekvämaste men ändå väl anpassad för det den förväntade sig att göra. Dess största styrka var kanske dess antal som vida översteg de tyska motsvarigheterna, att den dessutom var stryktålig gjorde den till en riktig surdeg för tyskarna. I den här boken beskriver författaren historiken bakom T34, här finns tekniska detaljer, prestanda, beväpning, tillverkning, you name it. Det blir med andra ord en rejäl dos av sifferexercis som inte lämpar sig för vem som helst. Men trots att jag inte var mottaglig för all korvstoppning så var det ändå intressant eftersom det gav mig en inblick i hela utvecklingsprocessen.

Boken är uppdelad i två delar där den första delen är det just nämnda och den andra delen är intervjuer med personer som hade trettiofyran som arbetsplats under kriget. Det var väl den här delen som jag fann mest intressant och det är enkla men direkta berättelser om veteraners upplevelser både i strid och mellan striderna. Precis som bland jänkarna fanns det även busfrön bland ryssarna som likt sina amerikanska motsvarigheter drev sina överordnande till vansinne. Hot om arkebusering fanns också men lite förvånande var att många klarade sig på ett sätt som inte alltid stämmer överens med vad man läst tidigare. Det verkar också ha varit möjligt att hoppa lite som man ville mellan olika förband. Ja ja, det är ju berättelser som inte alltid går att bekräfta så man får ta det för vad det är.

När det gäller bokens titel så har detta egentligen ingenting alls med innehållet att göra. Kan inte komma på en enda berättelse där någon pansarveteran stötte på en Tiger, det var mest Panzer III, IV och en och annan Panther som de rök ihop med. Visst nämns Tigern men inte så att den gör sig förtjänt av att ingå i titeln. Varför Tigern ens nämns i den svenska titeln vet jag inte, men det kanske beror att den är så mytomspunnen och att det därmed ger en kraftfullare och inbjudande titel. Är boken läsvärd då? Ja, det är den väl, men mest kanske för att jag har en förestående resa till Prokhorovka på gång och kände att det skulle vara spännande att lära känna trettiofyran lite närmare.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik

Inlägg av Horrocks » 10 jun 2018 09:44

9789186597825_200x_churchills-elitsoldater-de-sex-mest-vagade-kommandooperationerna-1940-45.jpg
Churchills elitsoldater : de sex mest vågade kommandooperationerna 1940-45
9789186597825_200x_churchills-elitsoldater-de-sex-mest-vagade-kommandooperationerna-1940-45.jpg (23.82 KiB) Visad 28 gånger
En bok som jag inte hade några förväntningar på, vilket visade sig vara tur. Jag är intresserad av ämnet även om det är något uttjatat bl a genom otaliga Discovery-dokumentärer och andra filmer samt böcker, men jag hade hoppats att någon ny vinkel eller information kunde ha kommit fram om några av de mer kända brittiska kommandooperationerna under andra världskriget. Däribland räden mot Lofoten, Brunevalräden, sabotaget av tungvattenstationen i norska Rjukan, osv. Urvalet av operationer är lite märkligt eftersom både flyganfallet mot italienska flottan i Taranto liksom luftlandsättningen av brittiska fallskärmsjägare vid broarna över Orna på D-dagen tas med, som båda får betraktas som reguljära militära operationer och inte kommandooperationer.

I grunden är det inget direkt fel i beskrivningen av operationerna och händelseförloppet beskrivs korrekt så långt jag kan bedöma, även om man får marginellt mer info än från respektive wikipediasida. Det som i slutändan gör att jag tvingas sluta läsa halvvägs är den hopplösa översättningen. Det är outhärdligt många direktöversättningar av engelska uttryck som bara blir konstiga och styltiga på svenska, ibland på gränsen till obegripliga. Även meningsbyggnaden blir ibland märklig. Jag är normalt ingen språkpolis, men här blir det för mycket t o m för mig. I slutändan får jag en känsla av att det är ren cash-in bok som förlaget låtit snabböversätta för med minimal ansträngning ge ut och mjölka ur lite till av intresset för andra världskriget.

Är man intresserad av att läsa boken bör man nog satsa på en utgåva på engelska. Den är sannolikt mer läsbar.

Skriv svar