Idé: bokbytarmöte

Denna avdelning är avsedd för diskussioner och synpunkter rörande vår hemsida och forumet. Här finner du även "officiella" tillkännagivanden och nyheter.
Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Idé: bokbytarmöte

Inlägg av Svensson » 16 jan 2008 11:53

Ni som bor någorlunda samlat, säg i Stockholm, kunde ju ha möten då ni byter böcker och filmer med varandra. Byter bort sånt ni tröttnat på.

Antingen uppsöker ni en mindre nogräknad pub för syftet, såvida det inte känns suspekt att sitta vid krogbord med krigsböcker osv. Då får ni väl hålla mötet hemma hos någon, eller på parkbänk på Tegelbacksplan eller whatever.

Bor själv i Uppsala och skulle teoretiskt kunna närvara, men jag råkar samtidigt inte ha några böcker att byta bort; har skänkt en del till välgörenhet långt före jag gick med här, synd va... Men för er övriga är detta ett tips.
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Idé: bokbytarmöte

Inlägg av Trismegistus » 16 jan 2008 17:37

Mycket intressant idé - har faktiskt själv tänkt i de banorna fast aldrig kommit till skott att skriva om det.

En "light-version" av denna idé skulle vara en bytes-sektion där man helt enkelt lägger ut böckerna man vill byta bort och sedan får intresserade komma med bud på vad dom är villiga att lämna i gengäld.
Jag kan i så fall starta med att lägga ut 10-20 titlar. Denna variant medför ju i.o.f.s. en portokostnad för båda parter men det blir ändå billigare än att köpa boken i handeln.

Imperator
Menig
Menig
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av Imperator » 19 jan 2008 22:50

Trismegistus skrev: Jag kan i så fall starta med att lägga ut 10-20 titlar. Denna variant medför ju i.o.f.s. en portokostnad för båda parter men det blir ändå billigare än att köpa boken i handeln.
Iofs skulle ju ingen porto-betalning finnas ifall man började en "Bokbytarklubb" (eftersom man träffas ju då fysiskt sett, som Svensson sade, dåligt formulerat tidigare, ursäkta). Jag är säker att likadana bok-grupper finns, de är bara inte så kända. Hur som helst, en fisk nappade på betet redan - ifall tillräckligt många visar intresse, kanske idén blir av! Ifall trådskaparen har det i intresse kan denne välja att ta initiativet.

Jag personligt anser det att vara en jäkligt bra ide, men tyvärr är man för tillfället i den "olärda och ointresserade" generationen. :(
Senast redigerad av 1 Imperator, redigerad totalt 20 gånger.
The first way to lose your state is to neglect the art of war; the first way to win a state is to be skilled in the art of war. - Niccolò Machiavelli.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 20 jan 2008 09:37

Som jag sa i mitt inlägg har jag inte så många böcker kvar i ämnet, de har redan gått till välgörenhet. Har inget att byta med!

Vad menar du förresten Imperator med "ingen portobetalning skulle finnas": avsändaren betalar, eller vad?

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Tine » 20 jan 2008 10:47

Är inte det ett ypperligt tillfälle att träffas och bekanta sig med varandra?
"ingen portobetalning skulle finnas" Menar du inte det att porto behövs ej för vi träffas fysiskt och porto blir då onödigt.
Har själv massor av böcker, bla flyg böcker om Messerschmitt jetflyg och V1 och V 2 alla på engelska. Även böcker om tyska raket vapen och böcker om japanska Kamikaze plan.
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Fokkerdr1
Korpral
Korpral
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Fokkerdr1 » 23 mar 2009 20:04

Tycker iden låter jättebra på alla vis- nån som vill vra med och utveckla detta?
Hör isåfall av er så vi kan prata ihop nåt konkret
Mvh Fokker Dr1

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 06 jun 2009 11:49

Kanske ett bokbytarmöte i Uppsala? Kanske vi är en fem-tio KF:are i denna stad?

Nu närmar sig semestertider, folk reser kanske bort, men idén är god anser jag. Jag skulle kunna dyka upp med en och annan bok.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 07 jun 2009 13:50

För tusan, varför inte ha ett bokbytarmöte i Uppsala, nu i juni innan semestern bryter ut? Jag föreslår en TISDAG, för måndagar kan vara krogfolkets utgångsdag, och onsdag är lilla lördan. I så fall föreslår jag:

. tisdagen den 16/6 (eller möjligen veckan därefter den 23/6), klockan 18.30, på Williams pub, uppe vid Övre slottsgatan intill Universitetshuset. God indisk mat, god öl (alternativ pub: Pipes of Scotland, gamla Studio GT, hörnet Kungsgatan-S:t Olofsgatan, ingång via P-nerfarten på S:t Olofsg)

. ta i så fall även med andra böcker än krigsböcker att byta: det blir ju inga portokostnader, och även s k ointressanta böcker har värde (man kan byta till sig dem och ge bort till släktingar etc etc). Passa på att rensa i hyllan

. stockholmare och andra utsocknes är även välkomna!

. Williams pub är lättare att hitta till än Pipes of Scotland, dess entré är ju lite dold. Karta till Williams:

http://www.lokaldelen.se/foretag/-/Will ... ub/427093/

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 07 jun 2009 19:44

Jag tycker det låter som en riktigt bra idé. Jag kan tänka mig att dyka upp med en kasse böcker. Skulle vara roligt om flera tog sig tid. Man behöver inte stanna länge om man inte känner för det. Man kan byta lite böcker och snacka lite skit med varandra. Kul att se också vilka man diskuterar med :)

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 07 jun 2009 22:11

Idén är klockren, ska försöka applicera den här i södra sverige också. Som Daniel skriver kan vara kul att se och träffa dem man pratar med. Finns det intresse i södra sverige också?

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 08 jun 2009 06:09

Får vi tillräckligt många intresserade för ett Uppsalamöte kan man väl spika ett datum. Då kan man till och med dra åstad och boka ett bord.

Tills vidare väntar vi och ser i denna tråd om fler anmäler intresse. Tre-fyra, helst en fem pers bör det väl vara = "kritisk massa".
Senast redigerad av 1 Svensson, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 08 jun 2009 06:13

Bra idé ur alla synvinklar. Jag som alla andra har en massa titlar som jag inte öppnat på åratal. Kul att träffas också.

FRÅGA till herrar moderatorer i allmänhet och Daniel i synnerhet: kan ni ta fram en karta med medlemmarnas bostadsorter eller -län? (Inte alla 4.000, ta säg de 100 mest aktiva och de 250 senast anslutna) så vi kan fundera på orter som är nåbara för så många som möjligt?
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Tine » 08 jun 2009 16:54

Jag tycker idén låter utmärkt. Vore kul att se några av er som skriver här på forumet.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 09 jun 2009 06:31

Ordningsfråga: det vore kul om ni som postar i denna tråd och är positiva, även kunde säga typ "jag bor i Uppsala/Stockholmsområdet och tänker komma, båda tisdagarna - 16/6, 23/6 - går bra". (Eller "det och det datumet går inte bra".)

Jag vill veta om det blir kundunderlag nog så att säga. Jag tänker INTE boka bord och sätta mig på Williams och pimpla vatten i en timme och sedan gå hem. Inte farligt iofs, men jag ska upp och jobba tre mitt i natten, tidningsbud, så att, så att...

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Tine » 10 jun 2009 14:50

Den 23 juni passar mig. Frågan är bara vilken tid? Om det är kvälls tid eller om det inte vore bättre med en lördag.
Jag tror att det tar ett par timmar att åka från mig till Uppsala.

Skriv svar