K-pist

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

K-pist

Inlägg av Tine » 22 jan 2009 18:49

I lumpen där jag låg vid Lv2 så blev vi alla tilldelade K-pistar, den var enkel att sköta men dålig på att skjuta på långt håll.
På andra sidan kasern gården låg P18, de fick alla tilldelade ak4 som hade flera skott per minut än K-pisten.
K-pisten hade bara fyra delar om jag minns rätt medans Ak4:an hade 100 delar.
Frågan är därför ganska kort, används K-pist i det militära idag?
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 22 jan 2009 19:01

Svar nej den används ej, och om du menar pipa, mantel, slutstycke och bakstycke (som består av två delar) samt rekylfjäder kommer man inte sååååååå långt ifrån fyra delar,

medans AK4ans huvudelar var flamdämpare, handskydd, kolven med rekylfjäder och stång, slutstycke bestående av slutstyckshuvud,styrstycke, tändstift och tändstiftsfjäder, samt avtryckar hus....hm har jag glömt något?

Sedan finns det ju en jäkla massa bultar och fjädrar förstås.

Spettet består av själva spettet, nederspett, överspett,ovanspett och underspett samt själva spettet i sig

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Re: K-pist

Inlägg av Tine » 22 jan 2009 19:37

ja ok jag glömde visst en del, men det jag kommer ihåg var att slut stycket var jätte svårt att rengöra, den hade små smala spår som var omöjliga att få ner ett papper i.

Beeos
Aspirant
Aspirant
Från: Skåne
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Beeos » 23 jan 2009 08:11

När jag gjorde lumpen 05 i flottan på marinbasen i Karlskrona så hade vi k-pist. Dom försvann dock efter vår GSU.

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Tine » 23 jan 2009 18:15

Annars var K-pisten lätt att sköta om. Det jag tyckte kändes lite osäkert var att bakstycket satt fast med en liten hake som kom på plats när du vred den på plats. Hade den lossnat så hade slutstycket kunnat fara ut som en projektil.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 23 jan 2009 22:57

Detta med bakstycket är ett rykte som kommer sig av att kpist m/45 sa sig kunna utföra detta konststycke, om det låg någon sanning i det hela det vet jag inte.. har bara hört det av de gamle... kpist m/45B har iallafall versionen med den där haken på bakstycket för att undvika just detta. Jag undrar om inte vissa eller rätt många polisdistrikt fortfarande använder kpist som förstärkningasvapen :hmm:

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Freddie » 13 feb 2009 20:12

Min pluton, granatkastarpluton, som låg på ett av P4's mek.skyttekompanier fick i varje fall inte se skymten av några m/45, och inte några AK4 heller för den delen.

Dock fick jag höra av en kompis som gjorde sin värnplikt på stabsplutonen på I19's Stabs/GRK-kompani att de hade fått pröva på att skjuta k-pist. Hon var dock den enda av de kompisar jag har som har gjort lumpen där jag vet att de fick skjuta m/45 i alla fall...

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Från: Halland
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 14 feb 2009 09:39

Jag var tilldelad Kpisten när jag låg inne '99. Men jag vill minnas att det var sista året den skulle användas inom försvaret. Dom hade åtminstonde börjat kasserat Kpisten då.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 16 feb 2009 14:44

När jag låg inne som infanterist - "bevsold" - 1985 hade vi k-pist. Så jag kan intyga att följande stämmer om detta vapen, sagt på ett annat historieforum (ungefärligt återgivet):

"K-pist m/45 var något av ett hippievapen: mjuk rekyl, ser ut som en leksak och man kan nicka en kula efter 150 m."

Det sista skulle syfta på att kulan tappat farten så pass efter detta avstånd...

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Tine » 16 feb 2009 15:25

Jo det var det jag minns att K-pisten inte sköt så många skott per minut som tex ak4 som jag hade att jämföra med.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 16 feb 2009 15:47

Kpisten är inte på nått vis sämre än MP5an som är en modernare variant av "k-pist" eller om man så vill... inte heller sämre än tyskarnas MP40 (MP38) som användes under andra världskriget. Däremot kan man ju tycka att både "Schmeissern" och MP5an ser ju lite tuffare ut än vad vår kpist gjorde.

Däremot står ju kpist för som ni väl vet... kulsprutepistol och MP för Maschinenpistole och räknas då som ett närstridsvapen med följdaktligen korta avstånd som fördel, dock skulle jag nog inte gå på myten om att nicka en 9/39B på 150 meter.

Ammunitionen som används(användes) i Kpist m/45 eller 45/B är fortfarande en av den värre 9mm ammunitionen som finns när det gäller penetration. De flesta skyddsvästar som används i dagligt bruk av polis, väktare osv ( inte tungväst inräknat) måste ha förstärkningsplattor för bröst och rygg för att klara 39/B ammon. Detta bla med anledning av den tjockare manteln på projektilen.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 16 feb 2009 15:50

ja just.... kpisten användes av amerikanska specialstyrkorna i vietnamn och tillverkades bland annat av Smith och Wesson ;)

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Re:

Inlägg av Kilroy was Here! » 16 feb 2009 18:33

Studierektorn skrev:ja just.... kpisten användes av amerikanska specialstyrkorna i vietnamn och tillverkades bland annat av Smith och Wesson ;)
Var det inte så att Smith & Wesson gjorde en dålig kopia, när Bofors inte tilläts sälja dem till USA?
Och när kopian var klar, då behövdes den inte längre :skratt:
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 16 feb 2009 19:04

S&W har inte tillverkat M45. Däremot så har de sin S&W M76 som är ett liknande vapen.

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Från: Västra Götaland
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 16 feb 2009 21:32

Användes inte K-pisten av Egyptiska styrkor under Oktoberkriget 1973?
Har för mig att jag läst det någonstans :fundersam:
Rätta mig gärna om jag har fel!!
401.Insatskompaniet!!

Skriv svar